Vi anbefaler for voksne

BLÆS i musikken – sækkepiben

Musikbibliotekar Marit S. Juhl fortæller her fun facts om et af musikkens blæseinstrumenter og anbefaler et stykke musik, du kan låne på cd, vinyl eller digitalt

Af Marit Skovbakke Juhl

musik luft

I efteråret fokuserer vi på temaet LUFT, og i den forbindelse er det nærliggende at kigge på de nogle af mange blæseinstrumenter, der optræder i musikken. Denne gang gælder det sækkepiben!

En klagende lyd

De fleste kender – og mange hader – sækkepiben med dens insisterende, klagende pibelyd.
Sækkepiben er lavet af træ med en pose af skind eller kunststof, som luften skal igennem, for at kunne blive til lyd – og musik.

Ofte består sækkepiben af tre piber; en man blæser i, en melodipibe og endelig en baspibe.  Det kræver en helt speciel teknik at spille sækkepibe, hvor instrumentets konstruktion gør, at musikken ikke er påvirket af musikerens vejrtrækning.

Fra Nero til Balkan

Historisk optræder sækkepiben først hos Kejser Nero i Rom, men sandsynligvis har den allerede været udbredt på det afrikanske kontinent tidligere. De fleste af os forbinder nok sækkepiben med Skotland, men den er også udbredt i Mellemøsten og Balkan.