Voksenarrangementer

Bog & bio – “Mørkeland”

Se Nicolaj Arcels fortsættelse af "Kongekabale" – med lille oplæg
Herlev Teaterbio

"Bog & bio" er et samarbejde mellem Herlev Bibliotek, Herlev Teaterbio og en håndfuld frivillige, hvor vi viser film, der er baseret på romaner.

Bibliotekets litteraturformidler, Mads Joakim Skovgaard, holder et 20 minutters oplæg om forfatteren og værket, der har inspireret instruktøren, inden filmen vises. Man er også velkommen til at blive hængende efter filmen og diskutere det, vi har set.

Billetter koster 95 kroner inklusive kaffe, te og snacks. Der er også mulighed for at købe sodavand, øl og vin.
Foyeren åbner klokken 16.30.

Køb billet via link øverst, eller du købe i døren på aftenen. Der kan ikke købes billet på biblioteket.

Mørkeland

Baseret på Niels Krause-Kjærs bog af samme navn. ”Mørkeland” er en ny politisk thriller og efterfølgeren til ”Kongekabale” fra 2004. I ”Mørkeland” fortsættes historien om den nu kontanthjælpsmodtagende journalist Ulrik Torp.

Torp kommer ud af sin deroute, da han starter i virksomhedspraktik på sin gamle arbejdsplads, Dagbladet. Her får vores hovedkarakter stillet til opgave at dække skuddrabet af en ung fuldmægtig fra indenrigsministeriet.

En klassisk, gribende historie om magt og moral.

Filmen er instrueret af Nikolaj Arcel med manuskript af bl.a. forfatteren.

Forfatteren og bøgerne

Niels Krause-Kjær (f. 1963) er uddannet journalist og tidligere ansat ved Jyllands-Posten, dertil har han været pressechef for den konservative folketingsgruppe, lektor på Danmarks Journalisthøjskole i politisk journalistik og gæsteprofessor i journalistik på San Francisco State University.

I 2000 debuterede Krause-Kjær med første bind i Ulrik Torp-serien, ”Kongekabale”. En serie der i skrivende stund spænder over fem bind, det seneste værende ”Jagttegn” fra 2024.

I serien er det utiltalende højrefløjspolitikere versus den ansvarsfulde journalist. Alle kneb gælder i dette magtspil!