Lyt til nyt

Lyt til nyt – juni

Musikbibliotekar Marit Skovbakke Juhl anbefaler et udvalg af nyindkøbt musik på cd, vinyl eller digitalt

Af Marit Skovbakke Juhl

Jonathan Koppel: ”L'aurora d'Italia – lungo”

Når en ung, dansk operasanger udgiver en cd, er det i sig selv bemærkelsesværdigt. Og endnu mere specielt bliver det, når indholdet består af populære italienske sange, opera-arier og filmsange, akkompagneret, ja hold nu fast, af en mandolin (Allan Sjølin) som eneste instrument.
Kombinationen af tenor og mandolin giver et meget autentisk italiensk udtryk, og det gør noget ved musikken.

I det hele taget er det dejligt, når kunstnere tør tænke ud af boksen i forhold til musik, vi elsker, og som gerne skal leve videre – også i ny klædedragt.

Til dig der elsker Italien.

Clarissa Connelly: “World of work”

Skotsk-danske Connelly leverer, på dette sit tredje album, et sensitivt pop/folk-album med kant. Selvom det hele kan lyde som en pæn mainstream-produktion, er her både kirkeklokker og lyden af fodtrin som intermezzo mellem mere ”almindelige” vokale numre, der er inspireret af elektronisk folkmusik.

Indspilningen rummer smukke klange, dybde og kraft. Enkelte steder føler man sig hensat til middelaldermusik tilsat nutidens elektroniske muligheder for lydlig optimering. Et spændende album, som vi har valgt at indkøbe på vinyl.

Lyt, hvis du interesserer dig for en genre, der kan betegnes som indietronica.

GinmanBlachmanDahl: ”What's to come!”

Trioen, der består af gedigne danske jazzmusikere som pianisten Carsten Dahl, Lennart Ginman på bas og Thomas Blachman på trommer, leverer her stram, eksplosiv musik af høj kvalitet.

Som lytter føler man sig hensat til en liveoplevelse, hvor musikken skaber resonans med modsætninger som ro og vildskab, ydmyghed og insisteren, skønhed og skæve vinkler.

Jeg synes, de tre herrer klæder hinanden rigtig godt, giver plads til soloudspil og iørefaldende jazzede melodier.

Til jazz-publikummet.