Vi anbefaler for voksne

Luft i byen – hvordan skal vi bygge?

Når vi bliver flere, må byen vokse. Men i hvilken retning? Op i luften eller langs jorden?

Af Olivia Nedergaard

luft arkitektur faglitteratur

Der er mange holdninger til, hvordan vores fælles byrum skal være. Skal vi bygge nyt? Eller renovere det gamle? Og når vi bygger nyt, skal det så være højhuse? Parcelhuse? Almene boliger? Skal vi bo tættere eller have mere luft og grønt omkring os?

De seneste år har tendensen været, at mange har haft lyst til at flytte helt ud af byen og prøve kræfter med livet på landet, samtidig med at mange landkommuner har problemer med at opretholde lokalsamfund med købmand, skole, offentlig transport med mere.
Så hvor og hvordan skal vi egentlig bygge og bo i fremtiden? Tæt sammen i byen eller spredt for alle vinde på landet? Og hvad er mest klimavenligt?

Jeg har her samlet en række gode bøger, der på forskellig vis tager favntag med arkitektur, byudvikling, land og by. Der er både faglitteratur, debatlitteratur og skønlitteratur at plukke og blive beriget af.

Bliv klogere på Herlevs udvikling på byvandring med arkitekt

Også her i Herlev, der jo repræsenterer en slags mellemting mellem land og by, nemlig forstaden, er der sket meget med byen og kommunen gennem de sidste år.

I bymidten ligger nyt og gammelt, højt og lavt, side om side. Nogle er vilde med udviklingen, andre synes det går for stærkt, eller at det måske er direkte grimt.

Den 24. september klokken 17.00-18:30 inviterer vi til byvandring rundt i Herlev bymidte med arkitekt Sonja Stockmarr, global design director of landscape i arkitektfirmaet Henning Larsen.
Med fokus på fordele og ulemper ved at bygge op i højden – op i luften – fortæller hun om tendenser inden for byudvikling her i Herlev og generelt.

Vi mødes på Herlev Bibliotek og går sammen ruten på omkring en kilometer. Vi håber, du vil gå med.