Bog & bio – “Rumrejsen år 2001”

Se Stanley Kubricks mesterværk – med et lille oplæg om forfatteren, Arthur C. Clarke, og bogen bag
Herlev Teaterbio

"Bog & bio" er et samarbejde mellem Herlev Bibliotek, Herlev Teaterbio og en håndfuld frivillige, hvor vi viser film, der er baseret på romaner.

Bibliotekets litteraturformidler, Mads Joakim Skovgaard, holder et 20 minutters oplæg om forfatteren og værket, der har inspireret instruktøren, inden filmen vises.
Man er også velkommen til at blive hængende efter filmen og diskutere det, vi har set.

Billetter koster 95 kroner inklusive kaffe, te og snacks. Der er også mulighed for at købe sodavand, øl og vin.
Foyeren åbner klokken 16.30.

Når billetterne er klar, kan du købe via et link her øverst, eller du købe i døren på aftenen. Der kan ikke købes billet på biblioteket.

Filmen "Rumrejsen år 2001"

Et signal fra en mystisk, sort monolit på månen fører til en ekspedition til Jupiter. Her må to astronauter kæmpe for deres liv mod den følelsesløse kunstige intelligens HAL-9000, der styrer rumskibet.

Men hvorfor er HAL pludselig defekt? Hvad mon monolitten er – og hvad betyder dens signal?

”Rumrejsen År 2001” spænder bredt og rammer ned i mange af sin samtids helt store emner: rumkapløbet, atomfrygt og de tilsyneladende dårlige fremtidsudsigter. Men den rummer også håb for en måske bedre fremtid.

Filmen er fra 1968 og er instrueret af Stanley Kubrick med manuskript af romanforfatteren Arthur C. Clarke og instruktøren.

Filmen bliver af mange filmkritikere og -historikere kaldt én af de bedste og vigtigste film nogensinde.

Forfatter Arthur C. Clarke og bogen "Rumrejsen år 2001"

Arthur C. Clarke var forfatter ind til benet: Han skrev filmmanuskripter, noveller, romaner og faglitteratur. En sand idémand, hvis arbejde og tanker har gjort ham til én af science-fiction-verdenens største skikkelser.
Han er især kendt for romanen ”Rumrejsen år 2001” fra 1968, netop genudgivet på dansk ved forlaget A MOCK BOOK. Han skrev bogen sideløbende med manuskriptet til filmen med samme titel.

Arthur C. Clarkes værker kredser hovedsageligt om evolution, menneskelighed og menneskets plads i universet, om ”first contact” med andre livsformer, og hvad det betyder for menneskets selvopfattelse.

Bogen og filmen ”Rumrejsen år 2001” føltes i 1968 nok som vage gisninger om en fjern fremtid i et helt nyt årtusinde, men virker i dag – mange år efter år 2001 – næsten profetisk med sit tema om mennesket og kunstig intelligens.